Dicionario de autores/as do Barbanza

 
 
 
   

FERNÁNDEZ VARELA, MANUEL (Ferrol, 21/09/1772 – Madrid, 28/09/1834)

O 21 de setembro nace, casualmente, en Ferrol o pobrense Manuel Antonio Fernández Varela, futuro Comisario Xeral de Cruzada. Era fillo de Andrés Fernández, Oficial da Real Armada e de Agustina Varela, e tiña por avós paternos a Andrés Fernández e María Antonia de Santiago, oriúnda da Pobra. Os seus avós maternos eran Gregorio Varela, da Pobra e Antonia de Oporto. O párroco do Caramiñal nos informes para ingresar no colexio de Fonseca, declara que “nació en la Villa de Ferrol con motivo de haber pasado a ella desde ésta su madre Dª Agustina Varela a visitar a su marido, D. Andrés Fernández, siendo oficial en la Real Armada y lo solía hacer varias veces en el discurso de cada año, retirándose luego a su casa de esta propia villa, exceptuando que en la ocasión que va expresada, se detuvo algunos meses; y teniendo Don Manuel la edad de unos seis años dejó de llevarlo en su compañía por estar estudiando Gramática y primeras letras en la escuela de esta villa y la contigua la Puebla, y después la filosofía en el convento de San Antonio del Jobre, con mucho aprovechamiento. Que los ascendientes, cada uno en sus respectivos tiempos, han sido reputados por de sangre limpia y familia distinguida, obteniendo los empleos de regidores generales y diputados del común en esta villa del Caramiñal.”

Debe, pois, considerarse pobrense a todos os efectos, e nesta vila cursou Filosofía cos Franciscanos do convento de Santo Antonio (sabemos que estudou gramática co pobrense José Gayoso y Rego, quen declara como testemuña nos informes de limpeza de sangue), e en 1796 ingresou no Colexio de Fonseca, do que chegou a ser Reitor. En 1798 comezou a súa fama como orador, data na que predicou en homenaxe do fundador da Universidade de Santiago. Párroco de Sada en 1803, El-rei nomeouno Prior da Cova e Deán do cabido de Lugo. En 1824 foi elevado ao cargo de Comisario Xeral de Cruzada e en 1825 foi nomeado Arcediano. Correspondente da Academia de Historia dende 1802, foi viceprotector da Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Cabaleiro da Orde de Carlos III, membro do Consello Del-rei, Examinador Sinodal do tribunal da Nunciatura e Dignidade da Metropolitana de Toledo. Á súa magnificencia débese o actual edificio da Casa do Concello da Pobra do Caramiñal, destinado orixinariamente a escola para nenos e nenas, no que campea o seu escudo nobiliario.
Presentou a súa tese doutoral na Universidade de Compostela en 1796, impresa por Ignacio Aguayo en Santiago, e dirixida por Frei Miguel Sarela, co título Conclusio theologica ex tractatu de incarnatione depromta.

Entre as súas obras cómpre citar a Oración que a la inmortal memoria del Sr. D. Alonso de Fonseca... (Madrid, Imprenta Real, 1799; reed. A Pobra, Concello, 1993), El Abrahan de la Ley de Gracia (1807), El Duque Santo. Panegírico de San Francisco de Borja... (Madrid, Hija de Ibarra, 1807), Oración fúnebre por el Doctor D. José Severo López (Madrid, 1808), Oración eucarística, predicada en la Iglesia Mayor de San Julián del Ferrol con motivo del feliz éxito de las armas de S. M. contra los ingleses que desembarcaron para invadir aquel Departamento el 25 de agosto de 1800 (Madrid, 1808), Oración fúnebre por el Ilmo. Sr. Don Felipe Peláez Caunedo, Obispo y Señor de Lugo (Santiago, Impr. Antonio Rodríguez, 1811), Oración eucarística predicada en la solemnísima función que el Cabildo de la Santa Iglesia Catedral de la ciudad de Lugo celebró en acción de gracias al Dios de las misericordias por la libertad y feliz restablecimiento de S.M. el Sr. D. Fernando VII en el Trono de sus mayores, el día 20 de mayo de 1814 (Madrid, Impr. de Don Miguel de Burgos, 1814), obra moi criticada polos liberais e á que José de Urcullu cualificou de infame, sacrílega e sanguinaria, segundo noticia de José Villaamil y Castro; e Discurso en la solemnísima bendición de las banderas que la Reina N. Sra. se ha dignado distribuír a los cuerpos de la Guardia Real, Ejército y Voluntarios realistas... (Madrid, Eusebio Aguado, 1832).

Moi popular no Madrid fernandino, foi protector de escritores e artistas e para el compuxo o grande músico Rossini o seu famoso “Stabat Mater”, mentres que Larra lle dedicou un dos seus poucos poemas, e Galdós o converteu en personaxe do seu episodio nacional Los Apostólicos, merecendo tamén figurar nas memorias de Mesonero Romanos.
Mantivo sempre unhas excelentes relacións coa vila da Pobra do Caramiñal, á que protexeu sempre, do que pode servir como exemplo a carta que garda o Museo Valle-Inclán da Pobra, dirixida por Fernández Varela ao presidente e vocais do Concello do Caramiñal, carta que foi doada polo sacerdote José Briones Franco ao Concello en 1921:

“Muy señores míos de todo mi aprecio: He estimado mucho las muestras de afecto que esa Corporación me ha dado con ocasión de haberme Su Majestad (que Dios guarde) agraciado con los honores de su Consejo de Estado. La nueva consideración que me dá este rasgo de la benebolencia de nuestro augusto Soberano será para mí más satisfactoria si me ofrece ocasiones de emplearme en bien de esa Municipalidad y de los individuos que dignamente la componen. Tengo pues singular complacencia en ofrecer a Vuestra Señoría mis respetos dándoles las gracias por los sentimientos que me han manifestado.
Dios guarde a Vuestra Señoría m.a. Madrid y septiembre 28 de 1833”

Como mostra do aprecio que tiveron moitos escritores do século XIX por Fernández Varela reproducimos un fragmento do poema que lle dedicou Mariano José de Larra:


Oh tú, Varela, que enjugas
del triste la faz llorosa,
tú que el raudal atajastes
a la pública congoja,
Acepta en humildes tonos
mi dulce ofrenda obsequiosa,
que mi corazón sincero
de agradecido blasona
(01 – 01 – 1830)