Por Alicia SantamarÃa Nieto
Como comezaches a escribir?
Non o lembro. Creo que é algo que está en min dende que aprendÃn a xuntar letras e con elas palabras e logo frases. De todas maneiras, antes da propia escrita estaba a vontade de contar historias e creo que iso estaba xa tamén en min antes mesmo de saber escribir.
Escribiches algunha vez en castelán?
Non sei se algunha cousiña da escola. Dende logo, dende o primeiro certame ao que me presentei, que é o primeiro texto literario que lembro -quince anos- estaba xa escrito en galego.
Centrándonos en “Resistencia”, como ideaches o argumento?
A partir do final, cousa ben estraña na miña obra. Houbo unha imaxe no antigo penal de Peniche e hoxe Museo da Resistencia que me impactou tremendamente e souben que aà habÃa o final dunha historia. O resto cinguiuse a tirar do fÃo e facer que as personaxes e os lugares falasen por si mesmos. Tivo as súas dificultades, recoñézoo, sobre todo por tratarse da historia portuguesa que eu non coñecÃa nada ben pero DinÃs e Filipa axudáronme moito. Eles son quen conduciron os feitos polo seu rego.
En canto ó lugar, porque elixiches Portugal como marco espacial?
Eu dirÃa que Portugal me escolleu a min. Nunca pensara escribir unha historia sobre a revolución dos cravos, nin se me pasarÃa pola cabeza porque me parecerÃa demasiado ambicioso e difÃcil. Non obstante, presentáronse DinÃs, Isaura, o Antonio, Leonor, Filipa… digamos que me convenceron da súa heroicidade e da súa loita e deilles tinta para viviren. Foron as propias personaxes quen escolleron o seu ámbito espacial.
ReferÃndonos ao contexto socio-histórico, por que ese momento, o da ditadura salazarista e as guerras coloniais?
Porque o final, é dicir, o piar sobre o que construÃn a historia esixÃa unha situación de represión que precisaba duns antecedentes e dun contexto socio-polÃtico xa determinado pola propia historia portuguesa. A guerra colonial foi unha imposición para ser coherente co momento histórico porque cun protagonista en idade de ser mobilizado polo exército non podÃa obviar esa circunstancia. Ou mandábao a Ãfrica ou buscáballe unha escusa para quedar na penÃnsula. Optei por embarcalo para Mozambique pola propia riqueza semántica e de punto de inflexión na vida de DinÃs que me brindaba. A ditadura de Salazar e Marcelo Caetano tamén estaban aÃ, non as escollÃn eu, pero me resultaron imprescindibles para o rumbo que lle querÃa dar á novela.
As personaxes son todas produto da imaxinación ou teñen algún referente real? IdentifÃcaste con algunha?
As personaxes recollen anacos de vida e caracterÃsticas de moitas persoas vÃtimas da represión salazarista. Os presos, por exemplo, recollen veridicamente algunhas historias que coñecÃn e mesmo conservan os seus nomes como Alvaro Cunhal ou DinÃs Miranda. De min, por fortuna nalgúns casos e por desgraza todos, creo que non hai nada. É evidente tamén que algúns me gustan ou admiro máis ca outros.
Que libro, dos que levas escrito ata o momento, destacarÃas como mellor?
Non podo escoller. Cada un deles é froito dun momento determinado e ten aspectos que non atopo noutro. Creo mesmo que é unha pregunta cruel…
Para rematar, que consellos lle darÃas a alguén que comece neste mundo da escrita?
Que escriba. É o único consello que se pode dar. Que escriba e que traballe os textos unha e mil veces. Non é cuestión de inspiración senón de traballo puro e duro coa ferramenta das palabras.